Komende week verwachten we gemiddeld 470 vluchten per dag en dat is een lichte toename ten opzichte van de laatste week van november, toen we gemiddeld 435 vluchten telden. Daarbij verwachten we dagelijks een landings- en startpiek in de ochtend en een startpiek in de avond. Tijdens deze piekmomenten kan er mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Welke baan er wanneer wordt ingezet, hangt onder andere af van de weersomstandigheden. Download de volledige factsheet met de knop hierboven
Inzet Buitenveldertbaan
De Zwanenburgbaan is nog steeds beperkt beschikbaar voor het vliegverkeer vanwege werkzaamheden aan het taxibanenstelsel ten zuiden van de baan. Hierdoor kan de Buitenveldertbaan vaker worden ingezet tijdens piekmomenten. De Schiphol-Oostbaan kan bij zuidoostenwind of harde zuidenwind mogelijk als tweede landingsbaan worden gebruikt. Lees hier meer over de inzet van deze banen.
Piekmomenten
Waar we tot voorkort een landingspiek in de avond verwachtten, lijkt het erop dat komende week er alleen een landingspiek in de ochtend is. Wel is er naar verwachting zowel ’s ochtends als ’s avonds een startpiek. In de week van 7-13 december verwachten we dagelijks piekmomenten tussen de volgende tijdstippen:
Startpieken:
- ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;
- ’s avonds tussen 20.20 uur en 21.20 uur.
Landingspiek:
- ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur.
Terugblik naar 23-29 november
In deze laatste week van november waren er gemiddeld 435 vluchten per dag op Schiphol. Het grootste deel van het vliegverkeer is geland op of gestart vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan naast de Kaagbaan. De Zwanenburgbaan was door werkzaamheden grotendeels niet beschikbaar. Vanwege het weer (slecht zicht) is de Buitenveldertbaan gebruikt als tweede startbaan naast de Polderbaan. Daarnaast is de Buitenveldertbaan gebruikt als tweede landingsbaan en één keer ’s nachts kort vanwege de wind. Ook is op één ochtend de Schiphol-Oostbaan kort ingezet als landingsbaan door de windomstandigheden.
De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.