De vierde kwartaalrapportages per cluster van 2024 zijn beschikbaar. In deze rapportages vindt u een overzicht van de ingediende meldingen per cluster van 1 augustus t/m 31 oktober 2024.
De clusters zijn geografisch vastgelegde gebieden genoemd naar een baan op Schiphol. Dit wil niet zeggen dat alle meldingen uit een cluster als oorzaak ook deze baan hebben. Alle meldingen krijgen op basis van tijd, locatie en radargegevens een unieke koppeling en oorzaak. De uitwerking hiervan vindt u terug in deze clustergerichte kwartaalrapportages.
Cluster Aalsmeerbaan
Het aantal melders binnen het cluster Aalsmeerbaan is met 11% afgenomen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De grootste afname van het aantal melders is waar te nemen in Uithoorn (postcode 1422) in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, doordat de Aalsmeerbaan (18L) minder vaak is ingezet voor startend vliegverkeer. Er was minder vaak sprake van wind uit voornamelijk zuidelijke richtingen. Doordat de Aalsmeerbaan (36R) en Kaagbaan (06) vaker zijn ingezet voor landend vliegverkeer, is het aantal melders uit Breukelen en Loenen aan de Vecht het meest toegenomen.
Cluster Buitenveldertbaan
In het vierde kwartaal van 2024 is de Buitenveldertbaan aanzienlijk vaker ingezet voor
landend vliegverkeer dan in hetzelfde kwartaal van vorig gebruiksjaar. Deze toename is
duidelijk terug te zien in het aantal meldingen en melders (toename aantal melders cluster Buitenveldertbaan +62%) bij BAS: in alle postcodegebieden was sprake van een stijging in het aantal melders, waarbij de grootste toenames te zien waren in Amstelveen en Muiden. Oorzaak van de toename van het aantal landingen op de Buitenveldertbaan was de beperkte inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan door de vernieuwing van het ILS en het onderhoud van de Polderbaan in combinatie met weersomstandigheden.
Cluster Kaagbaan
Het aantal melders binnen het cluster Kaagbaan is met 15% toegenomen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De grootste toename in het aantal melders is waar te nemen in Hoofddorp (postcodegebied 2134). Het totale vliegverkeer van/naar Schiphol is toegenomen en de Kaagbaan was vaker beschikbaar voor vliegverkeer ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De grootste afname in het aantal melders ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, is waar te nemen in Aalsmeer (postcodegebied 1431). Dit is grotendeels verklaarbaar door het minder inzetten van de Zwanenburgbaan (18C) voor startend vliegverkeer in zuidelijke richtingen.
Cluster Polderbaan
In het cluster Polderbaan nam het aantal melders met 12% af ten opzichte van het vierde kwartaal van gebruiksjaar 2023. Voornamelijk in postcodegebieden uit Heiloo was er een duidelijke afname te zien in het aantal melders, terwijl iets zuidelijker (Castricum) juist een toename te zien was. Een mogelijke verklaring is dat er, door de afname in landende toestellen op de Polderbaan, vaker zuidelijker kan worden opgelijnd voor de landingsbaan.
Cluster Zwanenburgbaan
Het aantal melders in het cluster Zwanenburgbaan nam in het vierde kwartaal van 2024 toe met 22% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2023. Dit is voornamelijk het gevolg van de toename in startende vliegbewegingen van de Zwanenburgbaan (36C) in noordelijke richting door vaker wind uit noordelijke richtingen en baanonderhoud aan de Polderbaan. In Zwanenburg nam het aantal melders juist af, waarschijnlijk als gevolg van een afname van
het aantal landende vliegbewegingen op de Zwanenburgbaan in zuidelijke richting (18C). Dit vanwege de verminderde inzetbaarheid van de Zwanenburgbaan door de ILS-werkzaamheden bij de Zwanenburgbaan in combinatie met weersomstandigheden (onder meer slecht zicht en wind).
Een nadere toelichting kunt u in onderstaande kwartaalrapportages lezen.