BAS
Nieuws
Rapportages tweede kwartaal 2025 beschikbaar

De tweede kwartaalrapportages per cluster van 2025 zijn beschikbaar. In deze rapportages vindt u een overzicht van de ingediende meldingen per cluster van 1 februari 2025 t/m 30 april 2025.

De clusters zijn geografisch vastgelegde gebieden genoemd naar een baan op Schiphol. Dit wil niet zeggen dat alle meldingen uit een cluster als oorzaak ook deze baan hebben. Alle meldingen krijgen op basis van tijd, locatie en radargegevens een unieke koppeling en oorzaak. De uitwerking hiervan vindt u terug in deze clustergerichte kwartaalrapportages.

Cluster Aalsmeerbaan

Het aantal melders binnen het cluster Aalsmeerbaan nam met 28% af. Dit vanwege het minder vaak inzetten van de Aalsmeerbaan (18L) voor startend vliegverkeer als gevolg van minder vaak wind uit zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen en het vaker beschikbaar zijn van de Kaagbaan (06/24) ten opzichte van het tweede kwartaal in 2024. De grootste afname van het aantal melders in postcodegebied 1422 (Uithoorn) is hierdoor verklaarbaar. De grootste toename van het aantal melders is in postcodegebied 3443 (Woerden).


Cluster Buitenveldertbaan

In het cluster Buitenveldertbaan nam het aantal melders met 15% af door het minder vaak inzetten van de Buitenveldertbaan (27) en Schiphol-Oostbaan (22) voor landend vliegverkeer. Dit vanwege minder vaak wind uit zuidwestelijke tot westelijke richtingen. Een aantal veelmelders binnen dit cluster heeft veel specifieke meldingen ingediend, dit verklaart de substantiële toename van het aantal specifieke meldingen ten opzichte van het tweede kwartaal in 2024.

Cluster Kaagbaan

Het aantal melders binnen het cluster Kaagbaan is met 22% toegenomen ten opzichte van het tweede kwartaal 2024. Dit is verklaarbaar door het vaker inzetten van de Kaagbaan (06) voor landend vliegverkeer als gevolg van vaker wind uit noordelijke tot noordoostelijke richtingen. Ook was de Kaagbaan in het tweede kwartaal van vorig gebruiksjaar niet beschikbaar vanwege het groot onderhoud dat werd uitgevoerd. De grootste toename van het aantal melders is hierdoor in Oegstgeest. De grootste afname van het aantal melders is in Hoofddorp.

Cluster Polderbaan

Het aantal melders binnen het cluster Polderbaan is licht gedaald. Dit vanwege het minder vaak inzetten van de Polderbaan (18R) voor landend vliegverkeer. De grootste afname van het aantal melders is hierdoor waarneembaar in Uitgeest. Ook in Heiloo is door minder landend vliegverkeer het aantal melders afgenomen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Cluster Zwanenburgbaan

In het cluster Zwanenburgbaan nam het aantal melders met 7% af. De grootste afname van het aantal melders was in postcodegebied 1075 (Amsterdam) vanwege het minder inzetten van de Schiphol-Oostbaan (22) voor landende vliegverkeer als gevolg van de heersende weersomstandigheden.

Door vaker wind uit noordelijke tot noordoostelijke richtingen is vaker noordelijk baangebruik gehanteerd. Dit betekent dat de Polderbaan (36L) en Zwanenburgbaan (36C) voor startend vliegverkeer in noordelijke richting frequenter zijn gebruikt. Dit verklaart de grootste toename van het aantal melders in postcodegebied 1035 (Amsterdam).

Een nadere toelichting kunt u in onderstaande kwartaalrapportages lezen.