BAS
Nieuws
Rapportages eerste kwartaal 2025 beschikbaar

De eerste kwartaalrapportages per cluster van 2025 zijn beschikbaar. In deze rapportages vindt u een overzicht van de ingediende meldingen per cluster van 1 november 2024 t/m 31 januari 2025.

De clusters zijn geografisch vastgelegde gebieden genoemd naar een baan op Schiphol. Dit wil niet zeggen dat alle meldingen uit een cluster als oorzaak ook deze baan hebben. Alle meldingen krijgen op basis van tijd, locatie en radargegevens een unieke koppeling en oorzaak. De uitwerking hiervan vindt u terug in deze clustergerichte kwartaalrapportages.

Cluster Aalsmeerbaan

In het cluster Aalsmeerbaan is het aantal melders ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024 met 23% toege­nomen naar 888, voornamelijk in plaatsen zoals Aalsmeer en De Kwakel. Ten opzichte van gebruiksjaar 2024 was er een significante toename te zien van het aantal spec­ifieke meldingen dat werd ingediend: dit aantal steeg met 80%. Dit heeft mogelijk te maken met een toename van het aantal starts vanaf de Aalsmeerbaan (18L) in vergelijking met Q1 2024. Deze toename is het gevolg van het vaker optreden van weerscondities waarbij de Kaag­baan (24) niet veilig kon worden ingezet, waardoor de Aalsmeerbaan (18L) moest worden ingezet voor startend vliegverkeer. Ook nam het aantal vliegbewegingen van/naar Schiphol toe. Het aantal melders uit postcodege­bied 1421 (Uithoorn) nam het meest af, terwijl het aan­tal melders in postcodegebied 1422 – ook Uithoorn – juist toenam.

Cluster Buitenveldertbaan

In het cluster Buitenveldertbaan nam het to­taal aantal melders in het eerste kwartaal van 2025 met 17% af, ten opzichte van dezelfde periode van gebruiksjaar 2024. De (meest waarschijnlijke) oorzaak voor deze afname van melders is dat de Buitenveldertbaan (27) minder vaak is ingezet voor landend vliegverkeer vanwege minder vaak voorkomende wind uit voornamelijk westelijke richtingen.

Cluster Kaagbaan

Het aantal melders binnen het cluster Kaagbaan nam met 25% toe in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit is grotendeels verklaarbaar door het meer inzetten van de Kaagbaan (06) en Zwanenburgbaan (36C) vanwege vaker voorkomende wind uit noordelijke tot oostelijke richtingen. Het aantal melders vanuit Warmond nam het meest toe door dit landende vliegverkeer. Dit geldt ook voor meer melders uit onder meer Oegstgeest en Leiden.

De grootste afname van het aantal melders is in postcode­gebied 2152 (Nieuw-Vennep) door het minder vaak inzetten van de Kaagbaan (24) voor startend vliegverkeer vanwege minder vaak voorkomende wind uit zuidwestelijke tot westelijke richtingen.

Cluster Polderbaan

Het aantal melders binnen het cluster Polderbaan nam met 14% toe. De Polderbaan (18R/36L) en Zwanenburg­baan (18C/36C) zijn vaker ingezet voor zowel startend als landend vliegverkeer. Deze banen zijn door meer vliegver­keer gebruikt in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2024 door een combinatie van factoren: een verschil in weersomstandigheden (o.a. in windrichting), baanonder­houd en een toename van het totaal aantal vliegbewegingen op Schiphol. De grootste toename van het aantal melders is in Spaarndam, doordat de Zwanenburgbaan (36C) vaker is ingezet voor startend vliegverkeer in noordwestelijke richting tijdens het onderhoud aan de Polder­baan.

Cluster Zwanenburgbaan

In het eerste kwartaal 2025 nam het aantal melders in cluster Zwanenburgbaan met 11% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig gebruiksjaar. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat meer startend vliegverkeer gebruik heeft gemaakt van de Zwanenburgbaan (36C) en Polderbaan (36L). Hoewel het aantal melders toenam, nam het aantal specifieke meldingen juist met 42% af ten opzichte van vorig gebruiksjaar.

Een nadere toelichting kunt u in onderstaande kwartaalrapportages lezen.