De Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan zullen op basis van de huidige informatie in de eerste helft van juli weer moeten worden ingezet als tweede landingsbaan of startbaan. De Aalsmeerbaan is tot nu toe in de coronacrisis niet gebruikt voor de afhandeling van vliegverkeer. Er werden slechts twee banen tegelijkertijd ingezet door het geringe aanbod aan vliegverkeer. Voor de crisis waren er overdag drie en soms vier start- en landingsbanen tegelijkertijd in gebruik op Schiphol.
Op dit moment vinden er zo’n 300 vliegbewegingen per dag plaats. We verwachten vanaf week 27 (begin juli) dat het aantal groeit naar 400-500 bewegingen per dag. Voor de coronacrisis vonden er circa 1400 vliegbewegingen per dag plaats op Schiphol.
Drie banen
In de fase met 400-500 vliegbewegingen zal door het aanbod aan vliegverkeer de inzet van een tweede startbaan in de ochtend en een tweede landingsbaan in de middag nodig zijn.
Zoals het er nu naar uitziet kom er in de ochtend (tussen circa 9 en 11 uur) een startpiek en in de middag (rond 13 uur) een landingspiek.
Aalsmeerbaan
Zuiden windrichtingen, startpiek.
Afhankelijk van het weer en de heersende wind kan de Aalsmeerbaan in de ochtend ingezet gaan worden als startbaan, in combinatie met de Polderbaan als landingsbaan en de Kaagbaan als startbaan, bij wind uit zuidelijke richtingen zoals zuidwest, zuid en zuidoost.
Noorden windrichtingen, landingspiek
Bij wind uit noordelijke richtingen kan de Aalsmeerbaan in de middag gaan worden ingezet als tweede landingsbaan, in combinatie met de Kaagbaan als landingsbaan en Polderbaan als startbaan, bij wind uit noordelijke richtingen zoals noordwest, noord en noordoost.
Zwanenburgbaan
Zuiden windrichtingen, landingspiek.
Bij wind uit het zuiden kan de Zwanenburgbaan in de middag gaan worden ingezet als tweede landingsbaan, in combinatie met de Polderbaan als landingsbaan en Kaagbaan als startbaan, bij wind uit zuidelijke richtingen zoals zuidwest, zuid en zuidoost.
Noorden windrichtingen, startpiek
En bij noorden wind kan de Zwanenburgbaan in de ochtend tussen circa 9 en 11 uur als startbaan worden ingezet in combinatie met de Kaagbaan als landingsbaan en Polderbaan als startbaan, bij wind uit noordelijke richtingen zoals noordwest, noord en noordoost.
Andere omstandigheden
Belangrijk om te noemen is dat dit sterk afhankelijk zal zijn van de ontwikkeling van het verkeersaanbod, de verdeling van het verkeer over de dag en het weer. Ook baanonderhoud kan van invloed zijn op de inzet van banen. Mocht door (weers-)omstandigheden de Aalsmeerbaan of Zwanenburgbaan niet beschikbaar of bruikbaar zijn dan kunnen in de pieken die ontstaan ook andere banen zoals de Buitenveldertbaan gebruikt gaan worden zoals dat ook voor de crisis gebruikelijk was.