BAS
Nieuws
Onderhoud Zwanenburgbaan in volgende fase: meetvluchten starten 20 augustus

Sinds half juni werkt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het vernieuwen van het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan. Dit systeem zorgt ervoor dat vliegtuigen veilig kunnen landen. Onderdeel van deze werkzaamheden zijn verplichte metingen op de grond en in de lucht om de goede werking en betrouwbaarheid van het nieuwe systeem te testen. De metingen vanuit de lucht starten op 21 augustus. 

Start meetvluchten baan 18C

De Zwanenburgbaan is de enige baan op Schiphol waarop vanuit zowel noordelijke (18C) als zuidelijke richting (36C) kan worden geland. De landingssystemen voor beide richtingen zijn nu helemaal vernieuwd en moeten worden gecontroleerd. De uitkomst van de meetvluchten is bepalend voor de inzet van de baan voor landend vliegverkeer. LVNL start met een meetvlucht van ruim een uur voor baan 18C op woensdag 21 augustus tussen 17:15 en 18:30 uur.  

Meetvluchten in de nacht

Ook zijn er meetvluchten van drieënhalf uur in de nacht van donderdag 29 op vrijdag 30 augustus en van vrijdag 30 augustus op zaterdag 31 augustus tussen 01:00 en 05:00 uur. De meetvluchten van drieënhalf uur voor landingen in noordelijke richting (36C) zijn in de nacht van dinsdag 10 september op woensdag 11 september en van woensdag 11 september op donderdag 12 september tussen 01:00 en 05:00 uur. Door de meetvluchten in de nacht uit te voeren blijft preferent baangebruik mogelijk, waardoor de hinder voor de omgeving, reizigers en partners zo beperkt mogelijk blijft. Mocht het door onvoorziene omstandigheden (zoals weeromstandigheden) niet mogelijk zijn om de meetvluchten uit te voeren, zijn de reservedagen op woensdag 21 augustus, donderdag 22 augustus, vrijdag 13 september en zaterdag 14 september. 

Metingen vanuit de lucht met vliegtuig NLR

Metingen vanuit de lucht worden met een Cessna-Citation meetvliegtuig (PH-LAB) uitgevoerd door het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Zij testen met meetapparatuur of het nieuwe systeem goed werkt. Het speciale meetvliegtuig vliegt op verschillende hoogten meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Daarmee zijn afwijkende vluchtpatronen te zien ten opzichte van regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip waarop de meetvluchten plaatsvinden is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden en het verkeersaanbod.   

Kijk voor meer informatie op: Zwanenburgbaan tussen juni en september beperkt inzetbaar (lvnl.nl)

Bron: Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL)