Aan de markeringen op de Polderbaan worden werkzaamheden uitgevoerd van maandag 27 mei 23:00 uur tot en met woensdag 29 mei 06:00 uur. Omdat de Polderbaan tijdens deze periode niet inzetbaar is voor het vliegverkeer wordt in plaats daarvan, wanneer mogelijk, de Zwanenburgbaan ingezet. Tijdens pieken overdag kan de Buitenveldertbaan als tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Dat is afhankelijk van de windrichting op dat moment. In situaties met verminderde zichtcondities en/ of harde wind uit het voornamelijk zuidelijke tot zuidwestelijke richtingen kan de Schiphol-Oostbaan ook ingezet worden om te landen. In de nacht kan – afhankelijk van de wind – worden geland op de Zwanenburgbaan (in beide richtingen) en gestart in zuidelijke richting (baan 18C, bij zuidenwind). Bij noordenwind wordt in de nacht gestart vanaf de Kaagbaan in noordoostelijke richting (baan 06).
Welke werkzaamheden worden uitgevoerd?
De baanmarkeringen op de Polderbaan zijn in een slechte staat. In het kader van de veiligheid is het belangrijk dat deze markeringen goed te zien zijn. De oude markeringen worden verwijderd en de nieuwe markeringen aangebracht zodat deze start- en landingsbaan ook in de toekomst veilig gebruikt kan worden.
Waarom worden deze werkzaamheden niet tijdens het reguliere onderhoud uitgevoerd?
Omdat de Polderbaan een preferente baan is, worden werkzaamheden zoveel mogelijk geclusterd (in één keer uitgevoerd), om de impact op de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Zo zorgt Amsterdam Airport Schiphol (AAS) ervoor dat onze banen zo kort mogelijk in onderhoud zijn en dit onderhoud zo min mogelijk aangepast baangebruik en de daarbij behorende geluidshinder veroorzaakt. AAS heeft dit streven vastgelegd in hun baanonderhoudstrategie.
Helaas is het in dit specifieke geval niet mogelijk om de werkzaamheden nog langer uit te stellen omdat de kans op storingen dan sterk toeneemt. De markeringen zouden eigenlijk al tijdens het reguliere onderhoud in het najaar van 2023 (week 45) worden vervangen maar dat kon toen niet vanwege de regen en het vochtige weer.
Waarom niet alleen ‘s nachts of op een rustiger moment?
Omdat de Polderbaan een preferente baan is wordt bij werkzaamheden gekozen voor een zo kort en stabiel mogelijke planning. Alleen in de nacht werken zorgt voor een langere en onstabiele planning omdat het dan te vochtig (en mogelijk te koud = < 10 graden) is. Het demarkeren van alle markering kan wel onder alle omstandigheden dus hiermee wordt maandagnacht om 23:00u gestart. Dinsdag van 06:00-23:00 uur wordt alle nieuwe markering aangebracht, waarna van 23:00-06:00 uur nodig is om de aangebrachte nieuwe markering te laten drogen.
Bron: Amsterdam Airport Schiphol (AAS)