Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft tijdens het onderhoud aan de Aalsmeerbaan het navigatiesysteem om vliegtuigen veilig op de Aalsmeerbaan te laten landen vernieuwd. Het gaat om het “Instrument Landing Systeem” (ILS). Dit systeem zorgt voor ondersteuning van vliegtuigen om via een optimale koers en vaste daalhoek geleidelijk te dalen naar de landingsbaan. Om de juiste en nauwkeurige werking van het nieuwe ILS te controleren, worden na afronding van het onderhoud metingen op de baan en meetvluchten uitgevoerd. Deze zijn nodig om het nieuwe ILS van de Aalsmeerbaan veilig in gebruik te kunnen nemen.
Ingebruikname Aalsmeerbaan
De Aalsmeerbaan is op 1 juli na het afronden van het onderhoud, in gebruik genomen als startbaan (18L) en vanaf 7 juli kon de baan weer ingezet worden als landingsbaan (baan 36R). Het ILS is nog niet beschikbaar voor operationeel gebruik, maar vliegtuigen kunnen overdag bij goed zicht landen met behulp van satellietnavigatie. Bij beperkt zicht en wind uit noordelijke richting kunnen de Kaagbaan of de Buitenveldertbaan worden ingezet als landingsbaan.
Meetvluchten
Om de werking van het nieuwe ILS te testen voor operationeel gebruik vinden in week 28 op enkele momenten overdag metingen op de baan plaats. De baan is op die momenten niet beschikbaar voor het vliegverkeer. Op 16 en 23 juli 2022 zijn tussen 15:00 en 23:00 uur meetvluchten gepland. Deze vluchten duren circa 4 – 5 uur. Tijdens deze meetvluchten zijn de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan niet inzetbaar voor startend en landend vliegverkeer.
De meetvluchten worden uitgevoerd door het Cessna-Citation-II vliegtuig (PH-LAB) van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Dit speciale meetvliegtuig zal vanaf verschillende richtingen, hoogten en afstanden meerdere naderingen vliegen richting de landingsbaan. Daarmee zullen afwijkende vluchtpatronen te zien zijn ten opzichte van regulier vliegverkeer. Het exacte tijdstip is afhankelijk van onder andere de weersomstandigheden, de geplande operatie en het verkeersaanbod. Als de geplande meetvluchten door omstandigheden niet op de twee geplande dagen kunnen plaatsvinden, dan zijn 17, 19 en 24 juli gepland als reservedata.
Nadat het nieuwe ILS dertig dagen betrouwbaar en stabiel conform internationale veiligheidseisen heeft gewerkt, kan de Aalsmeerbaan weer in alle zichtomstandigheden als landingsbaan worden ingezet.
Lees hier het bericht op de website van Luchtverkeersleiding Nederland