In de eerste week van december verwachten we gemiddeld 450 vluchten per dag op Schiphol. Vanwege werkzaamheden aan het taxibanenstelsel ten zuiden van de Zwanenburgbaan is deze baan beperkt beschikbaar voor het vliegverkeer. Daardoor kan in piekmomenten de Buitenveldertbaan vaker worden ingezet. Ook kan bij zuidoostenwind of harde zuidenwind de Schiphol-Oostbaan als tweede landingsbaan worden gebruikt.
Baangebruik in piekmomenten
De piekmomenten zijn redelijk voorspelbaar: vrijwel dagelijks wordt de landingspiek in de ochtend gevolgd door een startpiek en ook ’s avonds is dit het geval. Tijdens de piekmomenten kan er mogelijk een tweede start- of landingsbaan worden ingezet. Welke baan er wanneer wordt ingezet, hangt onder andere af van het aanbod aan vliegverkeer en de weersomstandigheden. In de week van 30 november – 6 december verwachten we dagelijks piekmomenten tussen de volgende tijdstippen:
Startpieken:
- ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;
- ’s avonds tussen 20.20 uur en 21.20 uur.
Landingspieken:
- ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur;
- ‘s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.
Terugblik naar 16 – 22 november
In deze week telden we gemiddeld 462 vluchten per dag op Schiphol. Het grootste deel van het vliegverkeer is geland op of vertrokken vanaf de Polderbaan en de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is voornamelijk ingezet als tweede startbaan naast de Kaagbaan. De Zwanenburgbaan is voornamelijk ingezet als tweede landingsbaan naast de Polderbaan. Vanwege krachtige westenwind is de Buitenveldertbaan gebruikt als hoofdlandingsbaan en deze baan is twee keer ingezet als tweede landingsbaan. Op twee ochtenden is ook kort de Schiphol-Oostbaan gebruikt vanwege wisselende weersomstandigheden met krachtige zuidwestenwind.
De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.