BAS
Nieuws
Vooruitblik vliegverkeer 1 t/m 6 maart

We verwachten volgende week gemiddeld 405 vluchten per dag. De Polderbaan is vanwege groot onderhoud niet beschikbaar. In principe blijft de Zwanenburgbaan daardoor de komende tijd meer in gebruik in plaats van de Polderbaan, zowel overdag als ’s nachts. Het groot onderhoud aan de Polderbaan zal in ieder geval tot eind april duren. Door het winterse weer begin februari hebben de werkzaamheden tijdelijk stilgelegen: door de vrieskou was het niet mogelijk om te werken aan de fundering, het asfalt en de verlichting van de baan. Inmiddels zijn de werkzaamheden hervat en zijn we aan het onderzoeken wat de precieze gevolgen zijn voor de planning. Zodra we daar meer over weten zullen we dat melden.

Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan ingezet

De Polderbaan is een preferente baan en wordt bij voorkeur ingezet voor startend en landend verkeer. Omdat aan deze baan groot onderhoud wordt gedaan is deze baan niet beschikbaar en wordt in plaats daarvan de Zwanenburgbaan ingezet als hoofdbaan. Omdat ook wordt gewerkt aan de zuidkant van de Zwanenburgbaan, kan het voorkomen dat overdag bij wind uit noordelijke richting de Buitenveldertbaan als hoofdbaan voor startend verkeer wordt ingezet.

 

Tijdens piekmomenten kunnen de Buitenveldertbaan of de Oostbaan worden ingezet als tweede baan. De Oostbaan wordt als tweede landingsbaan ingezet als de Buitenveldertbaan niet kan worden gebruikt, bijvoorbeeld vanwege de windkracht en – richting.

 

Verwachte piekmomenten

In de week van 1 – 7 maart verwachten we de volgende piekmomenten op een gemiddelde dag:

 

Startpieken:

· ‘s ochtends tussen 09.20 uur en 11.00 uur;

· ’s avonds tussen 20.20 uur en 21.20 uur.

 

Landingspieken:

· ’s ochtends tussen 07.20 uur en 08.40 uur;

· ’s avonds tussen 18.40 uur en 20.00 uur.

 

Terugblik naar 15 – 21 februari

In week zeven van 2021 waren er gemiddeld 396 vluchten per dag. Dit was naar verwachting en gelijk aan het aantal vluchten van week 6.

 

De meeste vluchten zijn geland op of gestart van de Kaagbaan en de Zwanenburgbaan. De Aalsmeerbaan is gedurende vier dagen een aantal keer ingezet als hoofdstartbaan, vanwege de wind en (op één van die dagen) werkzaamheden aan de Kaagbaan. De Oostbaan is op vier ochtenden ingezet omdat de Buitenveldertbaan vanwege het weer niet inzetbaar was. En dinsdagnacht werd er geland op de Buitenveldertbaan, vanwege de wind en werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan.

De actuele baansituatie is afhankelijk van weers- en operationele omstandigheden. De meest actuele situatie van dit moment vindt u op onze homepage.