Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zetten zich met steun van de luchtvaartmaatschappijen in om geluidshinder verder te beperken. Op de website minderhinderschiphol.nl zie je het programma met maatregelen die genomen worden – in aanvulling op bestaande inspanningen – om de hinder bij jou in de omgeving te laten afnemen.
Bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) komen meldingen en klachten over het vliegverkeer binnen. Bij het opstellen van de minder hinder maatregelen is rekening gehouden met de klachten die bij het BAS zijn ingediend.
Goed om te weten
Wat het kabinet ook besluit over de toekomst van de luchtvaart in Nederland, Schiphol en LVNL zijn vastberaden om door te gaan met hinderbeperking en het programma met maatregelen dat je op minderhinderschiphol.nl ziet staan. Schiphol en LVNL denken dat deze maatregelen een positief effect hebben op het terugdringen van geluidshinder en de beleving daarvan in zowel de binnen- als buitengebieden van de start- en landingsbanen.
Vier thema’s
De hinderbeperkende maatregelen zijn verdeeld in vier thema’s: baangebruik, vliegtuigtypes, vliegroutes en -procedures overdag en vliegen in de nacht. Voorbeelden van maatregelen zijn het hoger aanvliegen richting de Polderbaan in de nacht, het beperken van het gebruik van de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan, het beperken van nachtelijke starts vanaf de Kaagbaan in noordoostelijke richting bij baanonderhoud, een onderzoek naar vaste naderingsroutes overdag en het onderzoeken van optimalisaties van vliegroutes, bijvoorbeeld bij Uithoorn.
Wat vind jij ervan?
Schiphol en LVNL zijn benieuwd naar jouw mening over de hinderbeperkende maatregelen. Daarom horen zij graag wat je van het totale pakket aan maatregelen vindt. Je kunt je mening delen via de online vragenlijst of ga met hen in gesprek.