BAS
29-10-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 18 t/m 24 oktober 2021

Baangebruik

In week 42 waren er gemiddeld 1010 vluchten per dag (prognose 1025). Ten opzichte van week 41 is het aantal vluchten afgenomen.      

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 69%.         

 Totaal afgelopen week

Kaagbaan 15%
Polderbaan 30%
Buitenveldertbaan 12%
Zwanenburgbaan 19%
Schiphol-Oostbaan 2%
Aalsmeerbaan 21%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

Een groot gedeelte van de week was de Kaagbaan wegens onderhoud niet beschikbaar. Hierdoor zijn de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan vaker gebruikt. Ongeveer een derde van het verkeer is gestart of geland op de Polderbaan, 20% van het verkeer is afgehandeld op de Aalsmeerbaan en 19% op de Zwanenburgbaan, gevolgd door de Kaagbaan met 15%, de Buitenvelderbaan met 12% en de rest op de Oostbaan.

 

In de avond en nacht van 18 op 19 oktober, van 19 op 20 oktober en de nacht van 20 op 21 oktober, is de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als startbaan vanwege onderhoud aan de Kaagbaan en zuidelijke wind. De ochtend van 19 oktober is de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als startbaan vanwege onderhoud aan de Kaagbaan. In de ochtend van 21 oktober is de Zwanenburgbaan (36C) vanwege draaiende wind ingezet als landingsbaan.

 

De Aalsmeerbaan (18L) is in de avond van 18 oktober en op 19 oktober gebruikt als startbaan in verband met werkzaamheden aan de Kaagbaan en zuidelijke wind.

 

In verband met beperkte zichtomstandigheden is op 19 oktober de Buitenveldertbaan (09) gebruikt als startbaan. Op 20 oktober is in verband met sterke wind en werkzaamheden aan de Kaagbaan de Buitenveldertbaan (27) gebruikt als startbaan. Op 21 oktober is vanwege een harde wind uit het westen de Buitenveldertbaan (27) ingezet als zowel start- als landingsbaan. Vanwege krachtige westen wind is de Buitenveldertbaan (27) gebruikt als landingsbaan op 22 oktober en later die dag als startbaan vanwege harde zuid westen wind.

 

Op 20, 21 en 22 oktober is in verband met sterke (zuid westen) wind en werkzaamheden aan de Kaagbaan de Oostbaan (22) gebruikt als landingsbaan.

 

Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 9 piekmomenten per dag:

  • In de ochtend een landingspiek (tussen 06:55 en 09:20 uur) gevolgd door twee startpieken (tussen 09:25 en 11:20 uur en tussen 11:45 en 12:40).
  • In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:40 en 14:00 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 14:15 en 15:30)
  • In de namiddag een landingspiek (tussen 15:00 en 16:10 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 16:00 en 17:20 uur).
  • In de avond een landingspiek (tussen 18:25 en 20:30 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:30 en 22:10 uur).

 

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 859 melders meldingen ingediend, dit is 22% minder dan de week ervoor.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom is de Buitenveldertbaan als startbaan richting het westen de afgelopen week ingezet?

Antwoord van BAS

De Buitenveldertbaan wordt als startbaan richting het westen alleen ingezet tijdens perioden van harde westenwind, wanneer er op de andere banen een te sterke dwarswind staat en er geen andere baancombinaties mogelijk zijn. De Kaagbaan loopt ook richting het (zuid)westen maar was door onderhoudswerkzaamheden van 13 – 22 oktober niet inzetbaar voor vliegverkeer. Op 20, 21 en 22 oktober was er sprake van een krachtige wind uit westelijke richting. Deze omstandigheden maakten dat de Buitenveldertbaan (27) is ingezet als startbaan. De westelijke vertrekroutes van deze baan lopen in de buurt van Hoofddorp en Heemstede en splitsen hier in routes richting de Noordzee, naar het noorden en het zuiden. In deze gebieden heeft u hierdoor overdag mogelijk vaker vliegverkeer zien overkomen dan u gewend bent. De Kaagbaan is op 22 oktober weer opgeleverd na onderhoud en wordt sinds vrijdagochtend 22 oktober weer ingezet voor het vliegverkeer.

Aankomende week – 25 t/m 31 oktober 2021

Vliegverkeer per dag

In de week van 1 – 7 november oktober 2021 verwachten we gemiddeld 985 vluchten per dag op Schiphol. Dit is een daling ten opzichte van vorige week. Voor de maand november verwachten we nu gemiddeld rond de 965 vluchten per dag.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:20 – 09:00 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Starten: 12:00 – 12:40 uur
  • Landen: 12:40 -13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:20 uur
  • Landen: 15:20 – 16:00 uur
  • Starten: 16:00 – 17:00 uur
  • Landen: 18:40 – 20:00 uur
  • Starten: 20:20 – 21:40 uur
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Kaagbaan niet inzetbaar als landingsbaan bij beperkt zicht tot medio november.

Meer informatie

Vanwege het vernieuwde Instrument Landing Systeem (ILS) aan de Kaagbaan, is deze baan niet inzetbaar bij beperkt zicht tot medio november. In deze periode kan bij noordenwind en beperkt zicht de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan. In de nacht zal bij wind uit het noorden de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan.

Op donderdag 4 november tussen 09:30 en 17:00 uur en vrijdag 5 november tussen 15:00 en 17:00 uur staan meetvluchten gepland om de werking van het ILS te testen. Tijdens deze meetvluchten is de Kaagbaan niet inzetbaar voor startend en landend verkeer. De Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan zijn niet inzetbaar als landingsbaan, omdat het meetvliegtuig in het naderingsgebied van deze banen moet vliegen. Daardoor wordt bij een noord- of noordwestenwind op die momenten naar verwachting de Buitenveldertbaan ingezet voor landend vliegverkeer.

 

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.