De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week – 5 t/m 11 juli 2021
Baangebruik
In week 27 (5 juli – 11 juli 2021) waren er gemiddeld 903 vluchten per dag (prognose 905). Ten opzichte van week 26 is het aantal vluchten toegenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 62%.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
|
Totaal verkeer |
Kaagbaan |
44% |
Polderbaan |
38% |
Zwanenburgbaan |
15% |
Aalsmeerbaan |
13% |
Buitenveldertbaan |
5% |
|
Arrival |
Kaagbaan |
6% |
Polderbaan |
33% |
Zwanenburgbaan |
12% |
Aalsmeerbaan |
2% |
Buitenveldertbaan |
5% |
|
Departure |
Kaagbaan |
38% |
Polderbaan |
5% |
Zwanenburgbaan |
3% |
Aalsmeerbaan |
11% |
Buitenveldertbaan |
0% |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
Het grootste deel van het verkeer is geland op of gestart vanaf de Kaagbaan en Polderbaan.
De Zwanenburgbaan is voornamelijk ingezet als tweede landings- of startbaan tijdens piekmomenten; daarnaast tijdens twee nachten als landings- of startbaan vanwege werkzaamheden op en langs de Polder- en Kaagbaan.
De Aalsmeerbaan is voornamelijk ingezet als tweede start- of landingsbaan tijdens piekmomenten;
daarnaast is de baan op twee dagen gedurende momenten ingezet als hoofdbaan vanwege werkzaamheden op de Kaagbaan of de weersomstandigheden.
De Buitenveldertbaan is vanwege werkzaamheden op de Zwanenburgbaan op een aantal dagen ingezet als tweede landingsbaan naast de Polderbaan. Op zondagmiddag is de baan ingezet als hoofdbaan voor landingen vanwege de wind en buien.
Piekmomenten
Door het toenemende verkeersaanbod zien we het aantal piekmomenten in de middag toenemen. Gedurende elke ochtend was er sprake van een landingspiek (tussen 07:00 en 08:50 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:15 en 11:40 uur). Ook was er elke middag een landingspiek (tussen 12:35 en 13:50 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 13:45 en 15:25 uur). Vanaf vrijdag was er in de namiddag een startpiek (tussen 15:55 en 17:30 uur). Alleen op vrijdag werd deze voorafgegaan door een korte landingspiek (van 15:25 tot 16:00 uur). Op alle avonden was er een landingspiek (tussen 18:15 en 20:20 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:25 en 22:00 uur).
De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.
Aantal melders
De afgelopen week zijn er door 1056 melders meldingen ingediend, dit is 15% meer dan de week ervoor.
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
Waarom wijken sommige vluchten af van de vertrekroute met slecht weer?
Antwoord van BAS
Afhankelijk van de bestemming van een vertrekkende vlucht vanaf Schiphol krijgt de piloot een vertrekroute toegewezen. Vanaf een startbaan zijn er daarom standaard vertrekroutes in meerdere (vijf of soms zes) richtingen. Het kan voorkomen dat op de geplande vertrekroute sprake is van slecht weer, zoals een zware regen- of onweersbui. Dit slechte weer kan een veilige vluchtuitvoering belemmeren. Daarom kan de piloot bij de verkeersleider toestemming vragen om een andere route te volgen door middel van een koersinstructie. Als er meerdere vluchten achter elkaar om een andere route vragen vanwege het weer, kan een verkeersleider ook preventief besluiten volgende vluchten op deze specifieke vertrekroute een andere route aan te bieden. Vluchten vanaf dezelfde baan op een andere vertrekroute, waarbij de buien niet op de route liggen, kunnen hun geplande route meestal wel vervolgen.
Aankomende week – 19 juli t/m 25 juli
Vliegverkeer per dag
In de week van 19 juli – 25 juli 2021 verwachten we gemiddeld 1000 vluchten per dag op Schiphol.
Meer informatie
In komende weken zal het vliegverkeer naar verwachting verder toenemen omdat er weer meer mogelijk is qua reizen.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
- Landen: 07:20 – 09:00 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 12:40 -13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:00 uur
- Starten: 16:00 – 17:00 uur
- Landen: 18:40 – 20:00 uur
- Starten: 20:20 – 21:40 uur
Op basis van het verwachte verkeersaanbod gedurende de dag verwachten we dat een aantal piekmomenten langer gaan duren:
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
Vanaf 12 juli tot en met 25 juli vindt baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan (04/22) plaats. Het klein, zakelijk vliegverkeer wordt op de andere start- en landingsbanen afgehandeld. Naar verwachting heeft dit baanonderhoud beperkt gevolgen voor vliegtuighinder in de Schiphol regio.
Meer informatie over het baanonderhoud aan de Schiphol-Oostbaan vindt u hier: Vanaf 12 juli Schiphol-Oostbaan niet beschikbaar – BAS (bezoekbas.nl)
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.
De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.