close
BAS
Nieuws
12-11-2021 | Vooruit- en terugblik vliegverkeer

De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.

Afgelopen week – 1 t/m 7 november 2021

Baangebruik

In week 44 waren er gemiddeld 974 vluchten per dag (prognose 985). Ten opzichte van week 43 is het aantal vluchten afgenomen. 

Hoe vaak zijn de banen ingezet?

Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 75%.

 Totaal afgelopen week

Kaagbaan 29%
Polderbaan 34%
Buitenveldertbaan 13%
Zwanenburgbaan 12%
Schiphol-Oostbaan 1%
Aalsmeerbaan 11%

Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.

Meer toelichting

Baangebruik

De Polderbaan en Kaagbaan zijn voornamelijk gebruikt voor starts en landingen. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 13%, de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan beide rond de 11% en de rest op de Oostbaan.

 

Tijdens de startpieken op 2 november is de Buitenveldertbaan (09) ingezet als startbaan, vanwege beperkte zichtomstandigheden en werkzaamheden op de Kaagbaan. Op 3 november is door westelijke wind en buien in de wijde omgeving van Schiphol de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan. Op 4 november is in de ochtend door mist en buien in de wijde omtrek van Schiphol de Buitenveldertbaan (09) gebruikt als startbaan in oostelijke richting. Op 6 november in de avond en 7 november overdag is wegens een krachtige zuidwesten wind en windstoten de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan.

 

De Aalsmeerbaan (18L) is op 2 november als startbaan ingezet, vanwege beperkte zichtomstandigheden en het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan. Vanwege diezelfde redenen is de Aalsmeerbaan (36R) op 4 en 5 november ingezet als landingsbaan vanuit het zuiden. In de avond van 5 november is de Aalsmeerbaan (18L) ingezet als landingsbaan, vanwege beperkt zichtomstandigheden. Op 7 november in de avond is de Aalsmeerbaan (36R) ingezet als landingsbaan, vanwege beperkt zichtomstandigheden en het niet beschikbaar zijn van de Kaagbaan.

 

Op 2 november was de Kaagbaan in de ochtend niet beschikbaar door werkzaamheden. Hierdoor en door een zuidelijke wind is de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als startbaan richting het zuiden.

 

In de middag van 2 november is door regenbuien en bewolking tijdens de landingspieken geland op de Oostbaan (22).

 

Piekmomenten

Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 9 piekmomenten per dag:

  • In de ochtend een landingspiek (tussen 06:35 en 09:50 uur) gevolgd door twee startpieken (tussen 09:25 en 11:20 uur en tussen 11:45 en 13:05 uur).
  • In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:40 en 13:40 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 14:05 en 15:10)
  • In de namiddag een landingspiek (tussen 14:55 en 16:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 16:05 en 17:35 uur).
  • In de avond een landingspiek (tussen 18:15 en 20:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:30 en 22:10 uur).

 

De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.

Aantal melders

De afgelopen week zijn er door 899 melders meldingen ingediend, dit is 24% meer dan de week ervoor.

Meer informatie

Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.

Veelgestelde vraag

Waarom wordt er de laatste tijd in de ochtend gestart vanaf de Aalsmeerbaan en niet vanaf de Kaagbaan?

Antwoord van BAS

Met het langer donker zijn in de ochtenduren, gecombineerd met weersomstandigheden en aanbod van verkeer op Schiphol, kan het noodzakelijk zijn dat vliegtuigen voor het starten in de vroege ochtend gebruik moeten maken van de Aalsmeerbaan (tussen 06.30 uur en 07.00 uur) in plaats van de Kaagbaan.

In principe heeft de Kaagbaan als startbaan de voorkeur boven de Aalsmeerbaan, omdat onder deze vertrekroutes minder mensen wonen. Tijdens drukke perioden kan de Kaagbaan, in combinatie met de Zwanenburgbaan (18C) als landingsbaan vanuit het noorden, alleen ingezet worden bij goed zicht en daglicht. Dit heeft te maken met de convergerende ligging van beide banen (ze kruisen elkaar in het verlengde). De torenverkeersleider moet te allen tijde voldoende afstand kunnen houden tussen een start vanaf de Kaagbaan en een eventuele doorstart van een landend vliegtuig op de Zwanenburgbaan. Om dit te kunnen garanderen is tijdens drukke perioden goed zicht en daglicht nodig. Daarom komt het in de winter vaker voor dat de luchtverkeersleiding ’s ochtends de Aalsmeerbaan inzet als startbaan in plaats van de Kaagbaan.

Aankomende week – 8 t/m 14 november 2021

Vliegverkeer per dag

In de week van 15– 21 november oktober 2021 verwachten we gemiddeld 950 vluchten per dag op Schiphol. Tot eind november verwachten we nu gemiddeld rond de 955 vluchten per dag.

 Piekmomenten

Verwachte piekmomenten

We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:

  • Landen: 07:20 – 09:00 uur
  • Starten: 09:20 – 11:00 uur
  • Landen: 11:00 – 11:40 uur
  • Starten: 11:40– 12:40 uur
  • Landen: 12:40 -13:40 uur
  • Starten: 14:20 – 15:00 uur
  • Landen: 15:00 – 16:00 uur
  • Starten: 16:20 – 17:20 uur
  • Landen: 18:20 – 20:00 uur
  • Starten: 20:40 – 21:40 uur
Wat zijn piekmomenten?

Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.

Bijzonderheden

Vanwege het vernieuwde Instrument Landing Systeem (ILS) aan de Kaagbaan, is deze baan niet inzetbaar bij beperkt zicht tot medio november. 

Meer informatie

Na de vernieuwing van het Instrument Landing Systeem (ILS) aan de Kaagbaan, de grondmetingen en de meetvluchten, is het ILS vrijgegeven voor gebruik tot en met bepaalde zichtomstandigheden. Om te kunnen landen bij alle beperkte zichtomstandigheden moeten de nieuwe landingssystemen eerst dertig dagen goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. In deze periode kan bij noordenwind en beperkt zicht de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan. In de nacht zal bij beperkte zichtomstandigheden en wind uit het noorden de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan.

Hoe worden banen ingezet?

Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.

Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->

Over deze informatie

Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.

De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaart­maatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.