De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week | 21 februari t/m 27 februari 2022 | Week 8
Baangebruik
In week 8 (21 –27 februari 2022) waren er gemiddeld 918 vluchten per dag (prognose 970). Ten opzichte van week 7 is het aantal vluchten afgenomen. Vergeleken met dezelfde week in 2019 pré-corona, lag het aantal vluchten op 74%.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
Totaal afgelopen week
Kaagbaan | 28,1% |
Polderbaan | 28,0% |
Buitenveldertbaan | 12,9% |
Zwanenburgbaan | 14,1% |
Schiphol-Oostbaan | 0,5% |
Aalsmeerbaan | 16,4% |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
Ruim de helft van de vluchten is geland of gestart op de Polderbaan (28%) en de Kaagbaan (28%). De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan zijn gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens werkzaamheden of weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 16% en 14% van de vluchten. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 13% en de Schiphol-Oostbaan voor 0,5% van de vluchten wegens weersomstandigheden (wind).
Op 21 en 25 februari is in de avond wegens personele bezetting bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) als gevolg van COVID, de Zwanenburgbaan (36C) kort gebruikt als primaire startbaan. Op 23, 26 en 27 februari is in de avond vanwege dezelfde reden de Zwanenburgbaan (18C) kort gebruikt als primaire landingsbaan. In verband met verlichtingsmetingen op de Kaagbaan is in de nacht van 21 op 22 februari de Zwanenburgbaan (36C) ingezet als landingsbaan. In de nacht van 23 op 24 februari was er een lichtmeting op de Polderbaan en is de Zwanenburgbaan (18C) ingezet als landingsbaan. Op 27 februari is de Zwanenburgbaan (18C) gebruikt als startbaan vanwege zuidoostelijke wind.
Op 21 februari is de Buitenveldertbaan (27) vanwege harde westelijke wind zowel als start- als landingsbaan gebruikt (mixed-mode) en op 22 februari als landingsbaan. In verband met kortdurende werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan is de Buitenveldertbaan (27) op 23 februari ingezet als landingsbaan. Op 24 en 25 februari is de Buitenveldertbaan (27) ingezet als landingsbaan vanwege een harde westenwind.
Op 23 en 26 februari is de Schiphol-Oostbaan (22) ingezet als landingsbaan vanwege zuidwestelijke wind en op 24 februari vanwege werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan.
Piekmomenten
Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 7 piekmomenten per dag.
- 6 keer was er in de ochtend een landingspiek (tussen 06:35 en 09:30 uur) die gevolgd werd door een startpiek (tussen 09:30 en 11:25 uur).
- Op 1 dag aan het einde van de ochtend een landingspiek (tussen 11:00 en 11:40 uur) gevolgd door een startpiek op 6 dagen (tussen 11:40 en 13:00 uur)
- Aan het begin van de middag een landingspiek op 4 dagen (tussen 12:35 en 13:45 uur)
- In de middag een startpiek op 6 dagen (tussen 13:25 en 15:15 uur)
- In de namiddag een landingspiek op 5 dagen (tussen 14:45 en 16:00 uur) gevolgd door een startpiek op 5 dagen (tussen 16:35 en 17:30 uur).
- 7 keer is er in de avond een landingspiek (tussen 17:55 en 20:25 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:00 en 22:05 uur).
De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.
Aantal melders
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
“Waarom werd in de nacht van 21 op 22 februari de Zwanenburgbaan (36C) voor landend vliegverkeer (vanuit het zuiden) ingezet?”
Antwoord van BAS
In verband met verlichtingsmetingen op de Kaagbaan (06-24) in de nacht van 21 op 22 februari werd bij wind uit voornamelijk noordwestelijke richtingen de volgende baancombinatie ingezet: de Zwanenburgbaan (36C, in noordelijke richting) voor landend vliegverkeer, de Polderbaan (36L) voor startend vliegverkeer.
Dit landende vliegverkeer richting de Zwanenburgbaan (36C) vliegt vanuit het zuiden richting het noorden onder meer boven Aalsmeer en Kudelstaart.
Achtergrondinformatie verlichtingsmetingen
Verlichtingsmetingen worden bij voorkeur ’s nachts uitgevoerd om zo goed mogelijk de intensiteit van de verlichting te kunnen testen. Voor onder meer de baanverlichting op Schiphol is een wettelijke norm vastgesteld. Er dient te worden voldaan aan de standaarden en richtlijnen van het Europees Agentschap voor veiligheid van de luchtvaart (EASA). Baanverlichtingsmetingen vinden regelmatig plaats om ervoor te zorgen dat deze verlichting niet onder de wettelijke norm komt. Meestal worden verlichtingsmetingen gecombineerd met andere werkzaamheden, zoals het reinigen van armaturen. Dit met als doel om de totale periode waarin een baan buiten gebruik is zo efficiënt mogelijk te gebruiken en overlast voor omwonenden van Schiphol zoveel mogelijk te beperken.
Aankomende week | 7 maart t/m 13 maart 2022
Vooruitblik week 10
In de week van 7 – 13 maart 2022 verwachten we gemiddeld 980 vluchten per dag op Schiphol. Richting april stijgt dit aantal naar verwachting tot gemiddeld 1035 vluchten per dag.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Landen: 07:20 – 09:00 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 12:40 uur
- Landen: 12:40 -13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:00 uur
- Landen: 15:00 – 16:00 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 21:40 uur
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kampt met een toenemend aantal ziekmeldingen en quarantainegevallen door COVID. Ondanks de problemen die dit geeft bij inroostering van luchtverkeersleiders wordt alles binnen de mogelijkheden gedaan om de dienstverlening zoveel mogelijk voort te zetten met zo min mogelijk impact voor de omgeving.
Meer informatie
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet. Lees meer over het baangebruik op Schiphol ->
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor. De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.