De coronacrisis heeft een grote impact op de luchtvaart wereldwijd en ook op Schiphol. Als omwonende wil je uiteraard graag weten wat je de komende periode kunt verwachten van het vliegverkeer. Wij informeren je daarom regelmatig over de ontwikkeling van het aantal vluchten en wat dit betekent voor de inzet van start- en landingsbanen. Op deze pagina kijken we vooruit naar komende week en blikken terug op hoe het afgelopen week ging.
Afgelopen week | 22 november t/m 28 november | Week 47
Baangebruik
In week 47 (22 – 28 november 2021) waren er gemiddeld 931 vluchten per dag (prognose 945). Ten opzichte van week 46 is het aantal vluchten afgenomen.
Hoe vaak zijn de banen ingezet?
Vergeleken met dezelfde week in 2019, pré-corona, lag het aantal vluchten op 73%.
Totaal afgelopen week
Kaagbaan | 29% |
Polderbaan | 31% |
Buitenveldertbaan | 4% |
Zwanenburgbaan | 17% |
Schiphol-Oostbaan | 1% |
Aalsmeerbaan | 18% |
Door afrondingen van de percentages kan het voorkomen dat het totaal niet exact 100% is.
Meer toelichting
Baangebruik
Ruim de helft van de vluchten zijn geland op de Polderbaan en de Kaagbaan, respectievelijk voor 31% en 29% van de vluchten. De Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan zijn voornamelijk gebruikt als tweede baan tijdens start- en landingspieken of wanneer andere banen niet ingezet konden worden wegens weersomstandigheden. Deze banen zijn respectievelijk gebruikt voor 18% en 17% van de vluchten. De Buitenveldertbaan is gebruikt voor 4% van de vluchten en de Oostbaan voor de overige 1%.
De Aalsmeerbaan (36R) is op 22 november ’s middags kort gebruikt als primaire landingsbaan wegens werkzaamheden aan de Kaagbaan. Op 26 november is de baan in de ochtend gebruikt als primaire startbaan (18L) wegens beperkte zichtomstandigheden.
De Buitenveldertbaan is op 23 november in de middag gebruikt als startbaan (09) wegens werkzaamheden aan de Polderbaan. Op 25 en 26 november in de avonden is de baan (27) gebruikt als landingsbaan wegens de westenwind. Op 28 november is de baan ’s avonds kort gebruikt als startbaan (09) wegens gladheidsbestrijding op de andere banen.
Op 26 november is de Oostbaan (22) ’s middags gebruikt als landingsbaan wegens verminderde zichtomstandigheden (laaghangende bewolking, regenbuien). Op 27 november is de Oostbaan (22) in de ochtend en middag gebruikt als landingsbaan wegens verminderde zichtcondities (laaghangende bewolking, regenbuien) en wind uit voornamelijk zuidwestelijke richtingen.
Piekmomenten
Vanwege het verkeersaanbod waren er gemiddeld 10 piekmomenten per dag:
- In de ochtend een landingspiek (tussen 06:45 en 09:20 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 09:15 en 11:05 uur)
- Aan het einde van de ochtend een landingspiek (tussen 10:55 en 11:45 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 11:50 en 12:55 uur).
- In de vroege middag een landingspiek (tussen 12:40 en 14:45 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 14:15 en 15:20)
- In de namiddag een landingspiek (tussen 15:05 en 16:05 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 16:40 en 17:35 uur).
- In de avond een landingspiek (tussen 18:15 en 20:00 uur) gevolgd door een startpiek (tussen 20:30 en 22:00 uur).
De start- en landingspiekmomenten waren volgens verwachting met een geringe spreiding in begin- en eindtijden over de dagen. Deze spreiding wordt veroorzaakt door een verschil in het actuele verkeersaanbod en de weersomstandigheden op de dag zelf.
Aantal melders
De afgelopen week zijn er door 794 melders meldingen ingediend, dit is 9% meer dan de week ervoor.
Meer informatie
Deze aantallen zijn nog niet definitief. Er kunnen nog meldingen binnenkomen over de afgelopen week.
Veelgestelde vraag
Waarom was sprake van aangepast baangebruik vorige week dinsdag (23 november)?
Antwoord van BAS
Aangepast baangebruik, verschuiving vlieghinder
Op dinsdag 23 november jongstleden was de Polderbaan van circa 11:00 tot circa 22:00 uur niet inzetbaar voor vliegverkeer. Dit was vanwege een uitgebreide test met de verlichting van deze start- en landingsbaan. Hierbij werden de regelaars en de baanverlichting beter afgesteld. De Polderbaan werd ruim een uur eerder dan volgens planning weer beschikbaar gesteld voor vliegverkeer.
Tijdens het buitengebruik zijn van de Polderbaan werden bij wind uit voornamelijk noordelijke richtingen overdag tijdens de startpieken de Zwanenburgbaan (36C) en Buitenveldertbaan (09) ingezet voor startend vliegverkeer. Buiten de startpieken werd de Zwanenburgbaan (36C) ingezet voor startend vliegverkeer. Door dit aangepast baan- en routegebruik was sprake van een verschuiving van het geluid van vliegverkeer naar woonplaatsen ten noordwesten, noorden en oosten van de luchthaven Schiphol, zoals Spaarndam, Haarlem, Beverwijk, delen van Amsterdam en Amstelveen.
Verlichting afstellen
Na afloop van het groot onderhoud aan de Polderbaan dit voorjaar bleek dat de baanverlichting nog verdere afstelling nodig had. Dit om mogelijke storingen in de toekomst te voorkomen. Voordat de dagen korter en kouder worden, was het noodzakelijk om de verlichting van de Polderbaan uitgebreid door te meten en af te stellen. Dit kon alleen als deze start- en landingsbaan niet in gebruik was voor vliegverkeer.
Tests eerder afgerond
Het testen ging 11 uur achter elkaar door waarbij verschillende delen en de intensiteit van de verlichting getest werden. De tests gingen van start rond 11:00 uur en waren voltooid om circa 22:00 uur.
Aankomende week | 6 december t/m 12 december | Week 49
Vooruitblik week 49
In de week van 6 – 12 december 2021 verwachten we gemiddeld 990 vluchten per dag op Schiphol. Dat is een lichte stijging ten opzichte van de week ervoor. Richting de feestdagen verwachten we dat dit nog iets verder doorzet.
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
Piekmomenten
Verwachte piekmomenten
We verwachten op een gemiddelde dag de volgende piekmomenten:
- Landen: 07:20 – 09:00 uur
- Starten: 09:20 – 11:00 uur
- Landen: 11:00 – 11:40 uur
- Starten: 11:40 – 12:40 uur
- Landen: 12:40 – 13:40 uur
- Starten: 14:20 – 15:00 uur
- Landen: 15:00 – 16:00 uur
- Starten: 16:20 – 17:20 uur
- Landen: 18:20 – 20:00 uur
- Starten: 20:40 – 21:40 uur
Wat zijn piekmomenten?
Op de piekmomenten kan een tweede baan worden ingezet voor startend verkeer (bovenzijde figuur) of landend verkeer (onderzijde figuur). Het is mogelijk dat er, buiten deze verwachte pieken, periodes zijn op de dag waarin het verkeersaanbod dusdanig hoog is dat er een tweede baan wordt ingezet.
Bijzonderheden
Het vernieuwde Instrument Landing Systeem (ILS) aan de Kaagbaan is vrijgegeven voor gebruik tot en met bepaalde zichtomstandigheden.
Meer informatie
Om te kunnen landen bij alle beperkte zichtomstandigheden moeten de nieuwe landingssystemen eerst dertig dagen (medio december) goed werken volgens de internationale veiligheidseisen. In deze periode kan bij noordenwind en beperkt zicht de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan. In de nacht zal bij beperkte zichtomstandigheden en wind uit het noorden de Zwanenburgbaan worden ingezet als landingsbaan.
Hoe worden banen ingezet?
Er zijn zes start- en landingsbanen op Schiphol: Kaagbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Welke banen we gebruiken, hangt onder andere af van de beschikbaarheid van de banen, de wind- en weersomstandigheden en de milieuregels voor baangebruik. Er zijn in principe altijd twee banen in gebruik: een voor startende en een voor landende vliegtuigen. De Polderbaan en Kaagbaan zijn in eerste instantie de daarvoor aangewezen primaire banen. Tijdens piekmomenten kan mogelijk een tweede start- of landingsbaan daarnaast worden ingezet. Dit zijn voornamelijk de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan. Daarnaast kunnen de Buitenveldertbaan en Oostbaan worden ingezet.
Over deze informatie
Op het moment dat deze informatie wordt opgemaakt is de afgelopen week nog niet ten einde. Om de data zoveel mogelijk compleet te hebben en te kunnen terugblikken naar een volledige week gaat de terugblik over de week ervoor.
De data in dit document hebben betrekking op het handelsverkeer van en naar Schiphol. De prognoses zijn gebaseerd op vluchtschema’s, informatie van luchtvaartmaatschappijen en verkeersvoorspellingen van de overkoepelende Europese verkeersleiding organisatie Eurocontrol. De werkelijke situatie kan hiervan afwijken. Aan de prognoses kunnen dan ook op geen enkele manier rechten worden ontleend. Realisatiecijfers kunnen worden beïnvloed door externe factoren, zoals weersomstandigheden, aanpassingen op vluchtschema’s van luchtvaartmaatschappijen, ontwikkelingen in nationale en internationale richtlijnen en beleid op gebied van COVID-19. Voor baaninzet geldt dat dit sterk afhankelijk is van wind- en weersomstandigheden en het verkeersaanbod. Ook baanonderhoud, gepland en ongepland, kan van invloed zijn op de inzet van start- en landingsbanen.